Reisverslag Ghana oktober 2017

Ghana, 08 oktober t/m 17 oktober 2017.

Reisverslag

Zondag 8 oktober was het dan zover. De gasten van Wi Anofru gaan op reis naar Ghana. Een groep 8 personen hebben via Stichting Wi Anofru! hun reis geboekt naar Ghana: een trip met diverse leerzame en interessante uitstapjes. De groep is zeer enthousiast en heeft er erg veel zin in deze vakantie.

Bij aankomst op de luchthaven van Accra, Kotoka Airport, worden onze gasten opgewacht door Nolda en Winston. De aanblik en de hele entourage deed hen aan Suriname denken. Na de ontvangst vertrekt de gehele groep naar het guesthouse: Sayrevill. Daar aangekomen werden de gasten door Ike, de eigenaar, hartelijk welkom geheten.

De gasten werden naar hun kamer begeleid, om de koffers uit te pakken, zich op te frissen en even wat te rusten.

Op maandag 9 oktober staan al de eerste activiteiten op de agenda. De bedoeling is dat wij een bezoek gaan brengen aan het Cultureel Centrum, dr.Kwame Nkrumah Memorial en aan de Markola markt. Maar dat bleek dus veel te veel te zijn voor één dag. Door het enthousiasme van de groep en de vele indrukken die werden opgedaan door de groep ging het bezoek aan dr. Kwame Nkrumah Memorial ging daardoor helaas niet door. Ondanks dit werd de dag tevreden en blij afgesloten.

De volgende dag is de hele groep naar Osu Oxfordstreet geweest. Dit is een toeristische winkelstraat met vele souvenirs en klaar gemaakte Afrikaanse kleding. De winkeliers hebben een goede omzet gedraaid. Na het bezoek aan de Osu Oxfordstreet zijn wij naar de Accra Mall gegaan. Dit is een groot winkelcentrum in Accra. Ook hier werd er weer druk geshopped. De dag werd afgesloten met het middageten dat zeer divers en lekker was. ’s-Avonds werd er nog onder het genot van een drankje het programma voor de volgende dag besproken.

Na een goede nachtrust moest iedereen op woensdag al vroeg uit de veren. Om 6.00 uur ’s-morgens vertrokken wij uit Accra richting Cape Coast. In Cape Coast staat het kasteel uit de 17e eeuw, waar de slaven in werden verzameld in afwachting van transport naar o.a. Suriname. Dankzij een enthousiaste groepsleider, die de geschiedenis en met name het verblijf in the Castle heeft besproken en goede indruk van hoe het er vroeger aan toe ging. In de groep werden de emotionele momenten met boosheid afgewisseld. Over één ding was de groep het eens: deze excursie mag je niet missen als je in Ghana bent!

12 oktober 2017, donderdag. Deze dag heeft iedereen vrij kunnen besteden. Wij hebben met zijn allen de dag goed benut. Ike en Nolda hebben hun auto’s, met chauffeur, beschikbaar gesteld aan de groep. Dit gebaar is het initiatief geweest van Ike, omdat deze groep de 1e bezoekers zijn van het guesthouse Sayrevill.

De volgende dag stonden er weer excursies op het programma. Ook deze dag moesten wij er vroeg uit. Om 5.00 uur ’s-morgens verlieten wij Accra richting Kumasi, de 2e stad van Ghana, op ongeveer 400 km verwijderd van Accra. In Kumasi kregen wij een uitgebreide rondleiding van de museumdirecteur dhr. Bro. Deze rondleiding werd aangevuld met de geschiedenis van het museum. Het museum heeft tot 1990 dienst gedaan als het paleis van de Ashanti koning. Na dit bezoek hebben wij met zijn allen gegeten en gedronken. Vanwege de grote reisafstand hebben wij in guesthouse Freeman te Kumasi overnacht.

Op zaterdag 14 oktober zijn wij na het ontbijt met de hele groep vertrokken naar een Kente weverij. Bij dit bezoek werd de geschiedenis van de Kente verteld en kon je zien hoe deze eeuwenoude ambacht van het weven met handen en voeten wordt uitgevoerd. Na het bezoek zijn wij voor de terugreis wij richting Accra vertrokken.

Zondag: deze dag is thuis bij Nolda en Winston doorgebracht. De gasten zijn hierbij getrakteerd op een BBQ met diverse salades en stokbrood onder het genot van golden oldies. Er is goed gegeten, gedronken en gelachen. Kortom een hele fijne en gezellige dag.

De dag voor vertrek: een bezoek aan de Akosombodam staat op het programma. Deze dam is de op één na grootste dam ter wereld. Een heel indrukwekkend project dat door dr. Kwame Nkrumah geïnitieerd is.

Dinsdag 17 oktober 2017. Helaas, het einde van deze zeer geslaagde reis naar Ghana is inzicht. De ochtend is door menigeen nog gebruikt om de nodige boodschappen te doen. Daarna moest er ingepakt worden. Klaar maken voor de reis terug naar Nederland. Om 18.00 uur zijn wij vertrokken naar Kotoka Airport in Accra, terug naar huis.

Evaluatie/respons

Onder onze gasten hebben wij een korte enquête gehouden over deze reis. Hier onder staat een korte samenvatting van de reacties van het reisgezelschap.

• de begeleiding is als heel prettig en flexibel ervaren.
  • alle respondenten hebben aan gegeven zeer tevreden te zijn en zouden weer deelnemen aan een evenement van de Stichting Wi Anofru!
  • evenementen zoals deze reis zullen worden aanbevolen aan vrienden en familie

Ook over het guesthouse zijn reacties gegeven. Hierbij kwamen er enkele kinderziekten naar voren. Deze met de eigenaar Ike besproken ter verbetering

En als laatste een terugkoppeling van een van de gasten aan Nolda:

Beste Nolda,

Na een voorspoedige reis wil ik je nog eens van harte danken voor het zeer geslaagde bezoek aan Ghana. Met bewondering heb ik je enthousiaste leiding van ons bekeken. Van vroege ochtend tot late avond was je in de weer ,altijd met geweldige verhalen.

In het begin vroeg ik me wel af hoe ik het met zeven dames zou overleven, maar het ging steeds beter. Hopelijk zie ik jou en Winston later in Holland of Suriname.

Ik wens jullie succes met alle plannen en nogmaals bedankt.

Frans.

Ook als stichting zijn wij erg blij met alle inspanning die Nolda geleverd heeft om deze reis tot stand te doen komen. Zonder haar gedrevenheid en doorzettingsvermogen zou deze reis er mogelijk niet eens gekomen zijn. Daarom ook namens het bestuur van stichting Wi Anofru!: Nolda, hartelijk bedankt voor alles wat jij gedaan hebt.